BİRİNCİ
BÖLÜM- GENEL ESASLAR
Sendikanın Adı
Madde 1- Sendikanın adı, Genel Sağlık ve Sosyal Hizmet Kolu Kamu
Çalışanları Sendikası’dır.
Kısa adı Genel Sağlık-İş’tir.
Sendikanın
Kurucular Kurulu şu kişilerden oluşmaktadır:
1.
Güney TOPRAK – Genel Başkan- İzmir
2.
Zekiye BACAKSIZ – Genel Sekreter- İzmir
3.
Mehmet ÖZDEMİR – Genel Mali Sekreter- İzmir
4.
Kaan KABASAKAL – Genel Örgütlenme Sekreteri- İzmir
5.
Süheyla ERDOĞAN – Genel Örgütlenme Sekreteri- İzmir
6.
Sevinç ARSLAN HIZAL – Genel Hukuk Sekreteri- İzmir
7.
Yasemin ARAJ – Genel Eğitim ve Sosyal Etkinlik Sekreteri – İzmir
(Değişiklik:28.09.2024)
Sendikanın Merkezi ve Adresi
Madde 2- Sendikanın Genel Merkezi ANKARA’dır.
(Değişik: 21.09.2014)
Sendikanın adresi; Gazi Mustafa Kemal Bulvarı
No:32/15 Çankaya/ANKARA
Genel Merkezin başka bir ile taşınmasına Sendika
Genel Kurulu karar verir. İl içinde adres değişikliğine ilgili mercilere bilgi
vermek şartıyla Sendika Genel Merkez Yönetim Kurulu yetkilidir. Sendikanın il
içinde başka bir adrese nakli tüzükte değişiklik yapılmasını gerektirmez.
Sendikanın Faaliyet Gösterdiği Hizmet Kolu
Madde 3- Sendika; 4688 sayılı Kamu
Görevlileri Sendikaları Kanununun 5. maddesinde belirtilen 3 sıra no’lu Sağlık
ve Sosyal Hizmetleri hizmet kolunda kurulmuş olup, bu hizmetlerin planlandığı,
üretildiği ve yönetildiği tüm kamu kurum ve kuruluşlarına ait işyerleri ile
bunların eklentilerinde ve bu hizmetlere yönelik eğitim araştırma ünitelerinde
bir kadro veya pozisyonlarında istihdam edilenlerden işçi statüsü dışında
çalışan kamu görevlilerini kapsar. Sağlık ve Sosyal Hizmet kolunda Türkiye
çapında faaliyet gösterir.
Sendikanın Amaç ve İlkeleri
Madde 4- Sendika; vazgeçilmez ve devredilmez
insan hak ve özgürlüklerinin korunması ve geliştirilmesi temelinde, demokratik,
laik ve sosyal hukuk devleti ilkeleri doğrultusunda, devletin ülkesi ve
milletiyle bölünmez bütünlüğünün korunması ve Atatürk’ün ilke ve devrimlerine
bağlı kalarak sosyal adaletin gerçekleştirilmesi ve çalışma barışının
sağlanması, kamu sağlık çalışanlarının temel hak ve çıkarlarının savunulması
amacıyla;
1)
Emperyalist merkezlerce dayatılan,
sağlığı piyasalaştıran politikalara karşıdır, sınıf ve kitle sendikacılığı
temelinde, Atatürk’ün başlattığı ulusal, kamucu ve halkçı sağlık politikalarını
savunur.
2)
Tam bağımsız Türkiye’yi savunur.
3)
Çalışanlar arasında farklı çalışma
biçimlerine (4C,4B vb.) karşı çıkar, kadrolu, güvenceli çalışma biçimini
savunur.
a)
Üyelerinin ortak ekonomik, sosyal,
kültürel, mesleki, sendikal, hukuksal ve özlük hak ve çıkarlarını korumayı ve
geliştirmeyi,
b) Tüm kamu çalışanlarına evrensel çalışma
standartlarına uygun toplu sözleşme ve grev hakkı tanınması için gerekli yasal
değişikliklerin yapılması konusunda mücadele etmeyi,
c) Hizmet kolundaki tüm çalışanların sendikalaşması
için çaba göstermeyi ve sendikanın tüm organ ve birimlerinde sendika içi
demokrasiyi katılımcı bir anlayışla yaşama geçirmeyi ve geliştirmeyi,
d) Üyelerin yaptıkları işe uygun, insan onuruna
yaraşır hayat sürebilmelerine imkân verecek adil ve yeterli bir ücret almaları
ve prim, teşvik, ek ödeme ya da özendirme adı altında yapılacak her türlü
ödemenin adaletli bir biçimde ve zamanında yapılabilmesini sağlamayı,
e) Üyelerinin ve diğer çalışanların ruhsal ve
bedensel olarak onurlu, huzurlu, sağlıklı ve güvenli bir biçimde
çalışabilecekleri iş ortamlarının sağlanması için gerekli girişimlerde
bulunmayı,
f) Hizmet kolunda meslek hastalıklarının
tanımlanarak, öncelikle oluşmalarını engellemek üzere her türlü tedbirin
alınmasını ve teşhis, tedavi ve rehabilitasyon aşamalarının ücretsiz ve
öncelikli olarak yapılmasını sağlamayı, ayrıca proje üreterek her türlü kurum,
kuruluş ve meslek örgütü ile işbirliği içinde faaliyette bulunmayı,
g) Kamu çalışanlarının siyaset yapma hakkını
kazanmaları için çaba göstermeyi, ancak hiçbir siyasi partiyle organik ilişkiye
girmemeyi,
h) Sosyal devlet ilkesiyle bağdaşmadığı kabulüyle
özelleştirmeye karşı çıkarak, üyelerinin ve tüm çalışanların iş güvencelerinin
korunması ve sendikasızlaştırılmalarının engellenmesi amacıyla, “üretimden
gelen güç” de dahil olmak üzere tüm hak ve yetkileri etkin bir biçimde
kullanarak meşru yollarla mücadele etmeyi,
i) Engelli üyelerin ve diğer engelli (Değişik:
02.06.2018) çalışanların uygun çalışma ortamlarının sağlanması ve yaşam
kalitelerinin yükseltilmesi için hukuksal girişimler de dahil olmak üzere her
türlü girişimde bulunmayı,
j) Kadın üyelerinin ve tüm çalışan kadınların çalışma
hayatına etkin bir biçimde katılabilmeleri için pozitif ayrımcılığın
desteklenerek etkin, verimli ve adil çalışma koşullarının sağlanması için her
türlü girişimde bulunmayı,
k) Dil, ırk, renk, cinsiyet, din ve mezhep, felsefi
inanç ve siyasi düşünce farkı gözetmeksizin, tüm üyelerinin ve tüm çalışanların
hak ve özgürlüklerden adaletli ve eşit bir biçimde yararlanabilmeleri için
hukuksal süreçler dahil olmak üzere her türlü girişimde bulunmayı,
l) Kendi tüzüğü ve sendikal anlayışı doğrultusunda,
evrensel bildirgelerde ve uluslararası sözleşmelerde yer alan insan hak ve
özgürlükleri ile çalışma hayatına ilişkin uygun düzenlemelerin, iç hukuk
düzeyinde tanınması için girişimde bulunmayı,
m) Tüm vatandaşların, sendika üyelerinin ve tüm
çalışanların, sağlık hizmetlerinden ücretsiz, eşit ve adaletli bir biçimde
yararlanabilmeleri için oluşturulacak her türlü sağlık politikasına doğrudan
müdahale edebilmeyi, görüş bildirmeyi, alternatif kamucu sağlık politikaları
üretmek amacıyla proje üretmeyi ve çalışmalar yapmayı, bu maksatla idari ve
hukuki zeminde girişimde bulunmayı,
n) Üyelerinin mesleki niteliklerinin artırılması ve
mesleki eğitim standartlarının uluslararası ölçütlere paralel olarak
geliştirilmesi amacıyla ayrıntılı iş tanımlamalarının yapılarak, hizmet içi
eğitim, seminer, panel, sempozyum, konferans vb. eğitici faaliyetlerin
düzenlenmesini, ve bu çerçevede her türlü basın ve yayın aracını kullanmayı,
o) Üyeleri arasında çalışma yaşamı içinde ve dışında
sosyal ve kültürel alanlarda dayanışma ve iş birliğini sağlamak üzere gezi,
toplantı, konser vb. her türlü sosyal etkinliği düzenlemeyi,
p) Toplumun kaynaştırılması, birlik, beraberlik ve
ulusal aidiyet duygularının güçlendirilmesi, doğanın, tarihin ve kültürel
mirasın korunması, sağlık ve çağdaş kentleşmenin oluşturulmasının sağlanması
için yaşamın her alanında her türlü girişim ve faaliyette bulunmayı,
r) Çalışanların ulusal ve uluslararası düzeyde birlik
ve dayanışmasını sağlamak için, diğer ulusal, uluslararası örgüt, sendika ve
konfederasyonlarla ilişkiler kurmayı ve geliştirmeyi,
s) Organlarının oluşumunda ve iç işleyişinde
demokratik kurallara ve örgüt ahlakına titizlikle uymayı,
Amaç edinerek bu amaçların gerçekleştirilmesi esnasında
işveren, siyasi parti, sermaye grupları ve benzeri örgütlerin baskı ve
müdahalesine izin vermeksizin, bunlardan bağımsız olarak faaliyet gösterir.
Sendikanın Görev ve Yetkileri
Madde 5- Sendika, Anayasa ve yasalarla,
Türkiye Cumhuriyeti’nin usulüne göre onayladığı uluslararası sözleşmelerden
doğan hak ve yetkilerini kullanarak, üyelerinin ortak ekonomik, sosyal,
kültürel, hukuksal ve demokratik hak ve çıkarlarını adalet ve eşitlik
ilkelerine göre korumak ve geliştirmekten başka;
a) Üyeleri adına, sendikanın amaç ve ilkelerine uygun
ulusal ve uluslararası sendikal üst örgütlere üye olur, onların genel kurul ve
toplantılarına delege, temsilci ya da gözlemci gönderir, onları kendi
toplantılarına çağırır.
b) Kurum İdari Kurullarına ve Devlet Personel
Mevzuatında sendikaların temsilini öngören kurullara temsilci göndererek toplu sözleşme
görüşmelerine katılır, sonuçlandırmaya taraf olur veya uyuşmazlık çıkarır. (Değişik:
28.09.2024)
c) Toplu sözleşmeleri yapar, bu konudaki
uyuşmazlıklarda ilgili makamlara ve yargı organlarına başvurur, görüş ve
öneriler sunar, istemlerde bulunur, gerektiğinde demokratik, meşru eylem ve
etkinlikler yapar. (Değişik:28.09.2024)
d) Çalışma hayatından, mevzuattan, mutabakat
metinlerinin uygulanmasından, toplu sözleşme görüşmelerinden, örf ve adetten
doğan anlaşmazlıklarda ve üyelerinin idare ile doğacak ihtilaflarında, ortak
hak ve menfaatlerinin izlenmesinde veya hukuki yardım gerekliliğinin ortaya
çıkması durumunda üyelerini veya mirasçılarını, her düzeyde ve derecedeki
yönetim ve yargı organları önünde temsil eder veya ettirir, dava açar ve bu
nedenle açılan davalarda taraf olur, bu davaları izler, üyelerine ve
mirasçılarına adli yardımda bulunur.(Değişik: 28.09.2024)
e) Sendika, faaliyette bulunduğu hizmet koluna giren
kamu görevlilerini, sendika çatısı altında örgütleyerek en geniş sendikal
birliği sağlamaya çalışır.
f) Amaçlarını gerçekleştirmeye yönelik kurs, seminer,
konferans, panel, açıkoturum, kurultay, sergi, konser, tiyatro gösterileri vb.
mesleki, sosyal eğitim, kültür ve örgütlenme etkinliklerini düzenler, bu
çerçevede her türlü basın ve yayın aracını kullanır.
g) Üyelerinin ve ailelerinin yararlanmaları için, kâr
amacı gütmemek şartıyla sağlık, tatil, dinlenme, spor tesisleri, kreş, yuva,
öğrenci yurdu, huzurevi, kitaplık ve okuma odaları kurar ya da kiralar ve
işletir.
h) Kitaplık ve basımevi kurar ve işletir, kitap,
dergi, bülten, broşür, gazete vb. yayınlar yapar, internet siteleri ve başka
basın ve yayın kuruluşları kurar ve işletir.
i) Sendika adına menkul ve gayrimenkul edinir,
değerlendirir, gerektiğinde satar
j) Kadın üyelerinin çalışma yaşamında ve sendikada
etkin olabilmeleri için gerekli önlemleri alır.
k) Engelli üyelerinin çalışma yaşamını ve sendikal
etkinliklerini kolaylaştırmak için gerekli önlemleri alır.
l) Çalışma hayatının ve sosyal güvenliği düzenleyen
yasaların, çalışanların yararına olmayan hükümlerini değiştirmek ve yeni
yasalarla bunları iyileştirmek için uğraşı verir, grev hakkı için mücadele eder
ve diğer sendikalarla dayanışma içinde olur.
m) Üyelerinin ortak ekonomik, sosyal hak ve
menfaatleri ile personel hukukunu ilgilendiren konularda, ilgili kurumlara ve
yetkili makamlara sunulmak üzere verimlilik araştırmaları yaparak raporlar
düzenler, önerilerde bulunur.
n) Bağışta bulunmamak kaydıyla, evlenme, doğum,
hastalık, ihtiyarlık, ölüm, sakatlık, işsizlik, sendikal faaliyetlerden doğan
açığa alınma, tutukluluk ve hükümlülük gibi hallerde yardım amaçlı sandıklar
kurar.
o) Herhangi bir bağışta bulunmamak kaydıyla,
üyelerinin çıkarları doğrultusunda tamamı üyelerinden oluşan kooperatiflerin
kurulması ve sonraki aşamalarda yardım eder ve nakit mevcudunun %10 undan fazla
olmamak kaydıyla bu kooperatiflere kredi verir.
p) Doğal afetlerin vukuunda üyelik şartı aranmaksızın
yasalar çerçevesinde ayni ve nakdi yardımda bulunabilir.
r) Tüzel kişi olarak genel hükümlere göre sahip
olduğu diğer yetkileri kullanır.
Sendikanın Çalışma Şekli ve Yasaklar
Madde 6- Sendika, amaçlarını gerçekleştirmek için Anayasanın
koyduğu ilkelere ve ona uygun olarak çıkarılan yasalara ve Atatürk’ün ilke ve
devrimlerine bağlı kalarak faaliyet gösterir.
Sendika, kamu makamlarından ve siyasi partilerden maddi
yardım alamaz ve bu kuruluşlara maddi yardımda bulunamaz.
Sendika, siyasi partilerin kuruluşu içinde yer alamaz, siyasi
partilerin ad, amblem, rumuz ve işaretlerini kullanamaz.
İKİNCİ
BÖLÜM – ÜYELİK
Sendikaya Üye Olma
Madde 7- Sendikaya; 4688 sayılı Kamu Görevlileri
Sendikaları Kanunu’nun 5. maddesinin 3 numaralı sırasında belirtilen hizmet
koluna dahil kamu işyerlerinde işçi statüsü dışında, bir kadro veya
pozisyonlarında istihdam edilenlerden işçi statüsü dışında çalışan kamu
görevlileri başka hiçbir koşul aranmaksızın üye olabilirler (Değişik:
13.05.2012)
Üyeliğin Kazanılması
Madde 8- Sendikaya üyelik, kamu
görevlisinin, 3 nüsha olarak doldurup imzaladığı üye formunu işyeri
temsilcileri aracılığıyla veya doğrudan şube veya temsilciliğe vermesi veyahut
sendika Genel Merkezine göndermesi ve başvurunun sendika yetkili organınca kabulüyle
kazanılır. Şube Yönetim Kurulu yapılan üyelik başvurularını 7 gün içinde Merkez
Yönetim Kuruluna bildirmek zorundadır.
Üyelik başvurusu, sendika tarafından en geç 30 gün
içinde reddedilmediği takdirde üyelik istemi kabul edilmiş sayılır. Haklı bir
sebep gösterilmedikçe üyeliği kabul edilmeyen kamu görevlisinin, bu kararın
kendisine tebliğinden itibaren 30 gün içinde iş davalarına bakmakla görevli
mahalli mahkemede dava açma hakkı vardır.
Sendika, üyeliği kesinleşen kamu görevlisinin başvuru
belgesinin bir örneğini üyenin kendisine verir, bir örneği sendikada kalır, bir
örneği üyelik ödentisine esas olmak ve dosyasında saklanmak üzere 15 gün
içerisinde işverene gönderilir.
Birden çok sendikaya üye olunamaz. Birden çok
sendikaya üyelik halinde sonraki üyelik geçersizdir. Aynı tarihli birden fazla
üyeliğe ilişkin bildirimler dikkate alınmaz ve bu husus kamu işvereni
tarafından ilgiliye ve sendikaya yazılı olarak bildirilir.
Üyelik işleminin gerçekleşmesi ile birlikte üyeler,
tüzük ve yönetmeliklerde belirtilen hususlara uygun harekette bulunmayı kabul
etmiş sayılırlar.
Üyeliğin Nakli
Madde 9- Sendika üyeleri, işyerinin
bulunduğu yerdeki şubenin üyeleridirler.
İşyeri değişenler, yeni işyerinde göreve
başlamalarından itibaren bir ay içinde yeni atandıkları yerdeki şubeye
başvurarak üyeliklerinin naklini isterler. Bu şubenin isteği üzerine eski şube,
üyelik formunu yeni şubeye gönderir.
Nakil, üyeliği kesintiye uğratmaz.
Üyeliği nakledilenlerin eski şube organlarındaki
yönetim görevleri de sona erer.
Üyelik Ödentisi
Madde 10- Sendika üyesinin aylık ödentisi;
kadroya ya da pozisyona bağlı ve her ay mutat olarak ödenmekte olan damga
vergisine tabi aylık brüt gelirleri toplamının binde beşidir. Üyeliği askıya
alınanların ve ücretsiz izinlilerin aidat yükümlülüğü yoktur.
Üyelerin seçme ve seçilme haklarını kullanabilmeleri
için aidatlarını ödemeleri gerekir.
Üyelikten Çekilme
Madde 11- Her üye üyelikten istediği zaman,
herhangi bir gerekçe belirtmeksizin, serbestçe çekilebilir. Üyelikten çekilme,
çekilmek isteyen üye tarafından 3 nüsha olarak doldurulup imzalanan üyelikten
çekilme bildiriminin kuruma verilmesi ile gerçekleşir. Kurum görevlisi, kayıt
numarası ile tarih verilen çekilme bildiriminin bir suretini üyeye vermek
zorundadır. Kamu işvereni, bildirimin bir örneğini 15 gün içinde sendikaya
gönderir.
Çekilme, kamu işverenine başvuru tarihinden
başlayarak 30 gün sonra geçerli olur. Bu süre içerisinde çekilme iradesinde
bulunan üyeden üyelik kesintisi yapılmasına devam edilir.
Çekilenin, bu süre içinde başka bir sendikaya üye
olması halinde, yeni sendikaya üyeliği, bu sürenin bitim tarihinde kazanılır.
Üyelikten Çıkarılma
Madde 12- Sendika üyelerinin sendikadan çıkarılma
kararı sendika Genel Kurulunca verilir. Çıkarılma kararı çıkarılanlara ve
işverene yazı ile bildirilir. Çıkarma
kararına karşı üye, bildirim tarihinden itibaren on beş gün içinde görevli iş
mahkemesine itiraz edebilir. Mahkeme iki ay içinde kesin karar verir. Üyelik,
çıkarılma kararı kesinleşinceye kadar sürer. (Değişiklik: 28.09.2024)
Üyeliğin Devamı ve Üyeliğin Askıya Alınması
Madde 13- Üyeliğin devamı ve askıya alınması;
Askere alınan üyenin bu görevi sona erinceye kadar
askıya alınır.
Mahalli ve genel seçimlerde aday olanların sendika
organlarındaki görevlerinin adaylık süresince ve seçilmeleri halinde ne
olacağına mevzuata göre karar verilir.
Üyeliğin Sona Ermesi
Madde 14- Sendika üyeliği;
a) Sendika üyeliğinden çekilme,
b) Sendika üyeliğinden çıkarılma,
c) Üyenin ölümü,
e) Herhangi bir nedenle üye olma niteliğini yitirme
ile sona erer.
Ancak emekli olanların sendika ve şube organlarındaki
görevleri, seçildikleri dönemin sonuna kadar devam eder.
Ulusal ve Uluslararası Kuruluşlara Üye Olma, Birleşme
ve Üyelikten Çekilme
Madde 15- Sendikanın, ulusal veya
uluslararası bir sendikal kuruluşa üye olması veya üyelikten çekilmesi, başka
bir sendikayla birleşmesi genel kurul kararı ile olur.
ÜÇÜNCÜ
BÖLÜM – SENDİKA ORGANLARI
Zorunlu organlar
Madde 16-
A) Sendikanın merkez zorunlu organları şunlardır:
1)Merkez Genel Kurul
2)Merkez Yönetim Kurulu
3)Merkez Denetleme Kurulu
4)Merkez Disiplin Kurulu
B) Sendika, zorunlu organların görev, yetki ve sorumluluklarını
devretmemek kaydıyla başka organlar da kurabilir.
Danışma Organı
Madde 17- Başkanlar Kurulu
Sendikanın politikaları ve çalışma programı oluşturmasında
danışma organıdır. Merkez yönetim kurulu üyeleri ile şube ve il temsilcilik
başkanlarından oluşur. Denetim kurulu üyeleri de toplantıyı izleyebilirler.
Denetim Kurulu ve Disiplin Kurulu üyeleri de toplantıyı izleyebilirler. Dört
ayda bir olağan olarak, merkez yönetim kurulunun kararı ile de her zaman
olağanüstü olarak toplanır. Merkez Yönetim Kurulu kararı ile yılda bir kez
olmak üzere toplantı yapılmayabilir. (Değişik: 17.09.2021) Toplantıya genel başkan
başkanlık eder. Toplantıda alınan kararlar örgüte yazılı olarak bildirilir.
Genel Merkez Genel Kurul
Madde 18- Sendika Genel Merkez Genel Kurulu,
sendikanın en üst ve en yetkili karar organıdır.
Genel kurul üyelerden oluşur. Ancak sendika üye
sayısının bini aşması durumunda merkez Yönetim, Denetleme ve Disiplin kurulu
üyeleri ile şube ve temsilciliklerden seçilen delegelerle birlikte toplam 213
kişiden oluşur. (Değişik: 28.09.2024)
Delegeler genel kuruldan en az iki ay önce sendika
üye sayısının delege sayısına bölümü sonucu bulunacak anahtar sayıya göre şube
ve temsilcilik genel kurullarınca seçilir.
Şubelerde delege seçim çevresi şube örgütlenme alanı,
temsilciliklerde de temsilcilik örgütlenme alanıdır.
Merkez Genel Kurulu üç yılda bir olağan olarak
toplanır. Merkez Yönetim Kurulu ve Merkez Denetleme Kurulu kararı veya genel
kurul delegelerinin en az 1/5’inin yazılı isteği ile her zaman olağanüstü
toplanabilir. Genel kurula çağrı merkez yönetim kurulunca yapılır, genel kurul
altmış gün içinde toplanmak zorundadır. (Değişik: 02.06.2018)
Genel kurul toplantı yeter sayısı genel kurul
üyelerinin salt çoğunluğudur. Birinci toplantıda salt çoğunluk sağlanamazsa
ikinci toplantıda salt çoğunluk aranmaz. Ancak bu sayı üye veya delege tam
sayısının üçte birinden az olamaz. Karar yeter sayısı ise katılanların salt
çoğunluğudur. Ancak bu sayı üye veya delege tam sayısının dörtte birinden az
olamaz.
Genel kurula ilişkin diğer hususlar bu konuda geçerli
olan yasa ve diğer mevzuat hükümlerine göre uygulanır.
Genel kurulda hiçbir uygulama demokratik ilkelere
aykırı olamaz. (Değişik 21.09.2014 / 17.05.2015)
Seçimlerde uygulanacak Esaslar
Madde 19- Merkez ve Şube Genel
kurullarında seçimler yargı gözetimi altında serbest, eşit, gizli oy, açık
sayım ve döküm esasına göre çarşaf liste ile yapılır. Çarşaf listede yer alacak
isimlerin sırası kura ile belirlenir. (Değişik: 02.06.2018)
Genel Kurulun Görevleri
Madde 20- Genel Merkez Genel Kurulunun görev
ve yetkileri şunlardır:
a) Genel kurul gündemini onaylar ya da içerik ve
sırasını değiştirir.
b) Organların seçimini yapar. c) Tüzük
değişikliği yapar. İlgili makamlarca veya mahkemelerce kanuna aykırı görülerek
düzeltilmesi istenen tüzük değişikliği için geçmişe etki etmemek koşuluyla
Merkez Yönetim Kuruluna yetki verir. (Değişik 02.06.2018)
d) Yönetim, denetleme ve disiplin kurulu raporlarını
görüşür ve karara bağlar.
e) Yönetim kurulunca hazırlanan çalışma programını ve
bütçeyi görüşerek karara bağlar.
f) Sendika tüzüğünde belirtilen konularda yönetim
kuruluna yetki verir.
g) Taşınmaz malların satın alınması, kiralanması ya
da mevcut taşınmaz malların kiralanması konusunda yönetim kuruluna yetki verir.
h) Sendika yönetim kurulu üyelerine verilecek her
türlü ücret ve diğer görevlilerin huzur hakkı ve yolluklarını belirler.
i) Sendika şubesi açma, şubeleri birleştirme veya
kapatma; sendika şubesi açma ve başlangıçtaki kuruluş şartlarını kaybeden
şubeleri kapatma konularında yönetim kuruluna yetki verme.
(Değişik 02.06.2018)
j) Başka bir sendika ile birleşme ve katılma kararı
verir.
k) Mülga (18.05.2015)
l) Konfederasyonlara veya diğer üst kuruluşlara üye
olma veya üyelikten çekilme kararı verir.
m) Amaçlarına uyan uluslararası sendikal kuruluşlara
üye olma veya çekilme kararı verir.
n) Fesih kararı verme. Sendikanın feshine karar
verme, genel kurula katılanların 2/3 ünün onayı ile olur.
o) Mevzuatta veya sendika tüzüklerinde genel kurulca
yapılması belirtilen diğer işlemlerin yerine getirilmesi ve herhangi bir
organın görev alanına girmeyen konuların karara bağlanması.
Genel Merkez Yönetim Kurulu
Madde 21- Merkez Yönetim Kurulu; Merkez Genel kurulu tarafından üyeler
arasından seçilen 7 asil ve 7 yedek üyeden oluşur. Seçilen 7 asil üye genel
kuruldan sonraki bir hafta içinde toplanarak kendi aralarında görev dağılımı
yapar. Yönetim kurulu ayda bir kez olağan olarak toplanır. Genel başkanın veya
en az iki yönetim kurulu üyesinin çağrısıyla her zaman olağanüstü toplanabilir.
Toplantı yeter sayısı üye tam sayısının salt çoğunluğu, karar yeter sayısı ise
katılanların salt çoğunluğudur. Oyların eşitliği durumunda, başkanın katıldığı
görüş kabul edilmiş sayılır. Merkez Yönetim Kurulu kararları 5070 sayılı
Elektronik imza Kanunu kapsamında imzalanabilir. (Değişik 02.06.2018)
Genel Merkez Yönetim Kurulunun Görev ve Yetkileri
Madde 22- Genel Merkez Yönetim
Kurulu, sendikanın Genel Kuruldan sonraki en yetkili karar ve yürütme
organıdır. Sendikanın tüzel kişiliği Genel Merkez Yönetim Kuruluna ait olup
Şube, Temsilcilik ve iş yeri temsilcilik birimleri onun verdiği yetkiyi
kullanır ve onun adına görev yaparlar. Merkez genel kurulun aldığı kararlar ve
tüzüğün kendisine verdiği görev ve yetkiler doğrultusunda sendikayı yönetir.
Görevleri şunlardır: (Değişik 02.06.2018)
a) Sendikanın çalışma programını yapmak,
b) Toplu sözleşme görüşmeleri yapmak, bu görüşmeler
sonucunda doğan iş uyuşmazlıklarında eylem planları hazırlamak, uygulamak veya
kaldırmak, (Değişik: 28.09.2024)
c) Mevzuata ve Genel Kurul kararlarına göre menkul,
gayrimenkul almak, kiralamak, kiraya vermek,
d) Toplu sözleşme görüşmesi yapmak için gerekli tüm
işlemleri yürütmek ve yapmak, bu konuda üyelerinden bir veya birkaçına yetki
vermek, (Değişik: 28.09.2024)
e) Genel Kurulun verdiği yetkiye dayanarak şube veya
temsilcilikler açmak.
f) Gerekli gördüğü hallerde Genel Merkez veya Şube
Genel Kurullarını toplantıya çağırmak,
g) Tüzükte belirtilen sendika amaçlarını
gerçekleştirmek için gerekli büroları ve çalışma gruplarını kurmak, gerekli
personeli bulup çalıştırmak ve atamalarını yapmak, bunların ücretlerini ve
çalışma şartlarını belirlemek,
h) Şubelerin idari ve mali denetimini yapmak,
ı) Sendikaya üyelik için müracaat edenlerin kabul veya
reddine karar vermek,
i) Mevzuat, tüzük ve Genel Kurul kararları
doğrultusunda diğer görevleri yerine getirmek,
j) Birikim ve çalışmalarından yararlanmak için
gerekirse Danışma Kurulu oluşturmak. Danışma Kurulunun oluşumu ve çalışmalarını
belirlemek,
k) Çalışma ve mali raporları, tahmini bütçeyi ve
tüzük değişikliğini hazırlayıp kanuni süresi içinde Genel Kurul delegelerine
intikal ettirmek. Bütçe fasılları veya yıllık bütçeler arasında aktarım yapmak.
l) Genel Merkez Denetleme Kurulunun gerekli görmesi
halinde Genel Kurulu toplantıya çağırmak.
m) Gelir ve gider hesaplarını göz önünde bulundurarak
her nevi taşınır mal edinmek ve kiralamak,
n) Üyelerin mesleki, ekonomik, sosyal ve kültürel
bilgilerini artıracak kurs, seminer ve konferanslar vb. sosyal faaliyetler
düzenlemek, sağlık ve sosyal tesisleri, kütüphane ve basın işleri için gerekli
tesisleri kurmak,
o) Genel başkan ya da genel başkanın görevlendirdiği
bir yönetim kurulu üyesi tarafından, sendika genel politikalarına aykırı
düşmemek koşuluyla, basın toplantısı düzenlemek, yazılı ve sözlü demeçler
vermek, bu doğrultuda her türlü basın yayın aracını kullanmak,
ö) Sendikanın çalışmasına ilişkin ihtiyaç duyulacak
yönetmelikleri üst hukuk normlarına uygun olarak hazırlamak, hazırlanan
yönetmeliği öncelikle başkanlar kurulunda görüşüldükten sonra yürürlüğe koymak,
uygulamak, mevzuatla çeliştiği durumlarda değiştirmek ve yapılacak olan ilk
olağan genel kurul toplantısında genel kurulun bilgisine sunmak.(Değişik:
17.09.2021)
p) Yurt içinde ve yurt dışında sendikanın üyesi
bulunduğu üst kuruluşlara, sendikal faaliyetler çerçevesinde diğer resmi veya
özel kuruluşların toplantılarına ve gezilerine katılmak ve katılacakları tespit
etmek,
r) Kanun, yönetmelik, toplu sözleşme görüşmesi ve
uluslararası anlaşma hükümlerine göre toplanan kurullara girecek üyeleri ve
temsilcileri seçmek, (Değişik: 28.09.2024)
s) İş anlaşmazlıklarında ilgili makam, merci ve yargı
organlarına başvurmak, görüş bildirmek, talepte bulunmak bu konularda Genel
Yönetim Kurulu üyelerinden birini görevlendirmek,
t) Üyelerini temsilen mahkemelerde dava açmak, sulh
ve ibra etmek konularında Genel Yönetim Kurulu üyelerinden birini
görevlendirmek, hukukçularına vekalet vermek,
v) Genel Kurulun yetki alanına giren hususlar dışında
kalan her türlü görev ve işlerini yapmak ve bu yetkileri kullanmak.
y) Sendika merkezine ait demirbaş eşya terki ve devri
konusunda karar almak.
z) Genel Kuruldan aldığı yetki ile yapılacak ilk
genel kurula sunulmak ve geçmişe etkili olmamak kaydıyla, ilgili makamlarca
veya mahkemelerce kanuna aykırı görülerek düzeltilmesi istenen tüzük
hükümlerini değiştirir. (Değişik 02.06.2018)
Sendikanın Merkez Yönetim Kurulu Üyeleri yukarıda sayılan
görev ve yetkileri aralarında iş bölümü yaparak yürütürler.
Genel Merkez Denetleme Kurulu
Madde 23- Genel Merkez Denetleme Kurulu,
Genel Merkez Genel Kurulunca üyeler arasından seçilen 3 asıl ve 3 yedek üyeden
oluşur.
Merkez Denetleme Kurulu, genel kurul seçim
sonuçlarının kesinleşmesinden sonra on beş gün içinde yapacağı ilk toplantıda
kendi arasından bir başkan ve bir sekreter seçer.
Sendikanın denetimi altı ayda bir olağan olarak
yapılır. Gerek görülmesi halinde olağanüstü denetleme yapılabilir. (Değişik
02.06.2018)
Toplantı yeter sayısı üye tam sayısının salt
çoğunluğu, karar yeter sayısı ise katılanların salt çoğunluğudur. Oyların
eşitliği durumunda, başkanın katıldığı görüş kabul edilmiş sayılır.
Denetim sonucunda hazırlanan rapor yönetim kuruluna
sunulur. Ayrıca her genel kurul dönemi içinde genel kurula bir rapor sunulur.
Genel Merkez Denetleme Kurulunun Görev ve Yetkileri
Madde 24- Genel Merkez Denetleme Kurulunun
görev ve yetkileri şunlardır:
1) Yönetim Kurulu faaliyetlerinin genel kurul
kararlarına uygun olarak yapılıp yapılmadığının denetlenmesi. Sendika genel
merkez organlarının harcama ve çalışmalarını; yasalara, tüzüğe, ilgili
yönetmeliklere, genel kurul kararlarına ve bütçe esaslarına uygunluğu
bakımından denetleyerek sonucu bir raporla Genel Merkez Genel Kurul’ una
sunmak.
2) Tüzüğe uygun olarak kurumsal işleyiş, idari ve
mali denetlemede bulunulması, tüzükte gösterilen denetleme görevlerinin
yapılması.
3) Olağan olarak 6 ayda bir denetleme yaparak
raporunu Genel Merkez Yönetim Kurulu’na sunmak.
4) Yaptığı denetleme sonucu aykırılık gördüğünde
Genel Merkez Yönetim Kurulu’ndan sendika Genel Merkez Genel Kurulu’nun
olağanüstü toplantıya çağrılmasını istemek.
5) Genel Merkez Yönetim Kurulu’nun isteği üzerine,
şube, temsilcilik ve diğer alt organların denetimini yapmak. Denetleme
sonucunda gerekli görürse alt organ olağanüstü genel kurul çağrısı teklifini
Genel Merkez Yönetim Kurulu’na yazılı olarak bildirmek.
6) Yasalar, tüzük, yönetmelik, genel kurul kararları
ve diğer mevzuatla verilen görevleri yerine getirmek.
Genel Merkez Disiplin Kurulu
Madde 25- Genel Merkez Disiplin Kurulu, Genel
Merkez Genel Kurulunca üyeler arasından seçilen 3 asıl ve 3 yedek üyeden
oluşur.
Genel Merkez Disiplin Kurulu, genel kurul seçim
sonuçlarının kesinleşmesinden sonra on beş gün içinde yapacağı ilk toplantıda
kendi arasından bir başkan ve bir sekreter seçer.
Genel Merkez Disiplin Kurulu toplantıları, Genel
Merkez Yönetim Kurulu’nun yazılı bildirimi üzerine üye tam sayısı ile yapılır.
Kararlar, üye tam sayısının salt çoğunluğu ile alınır. Çekimser oy kullanılmaz.
(Değişik: 02.06.2018)
Merkez Disiplin Kurulu Görev ve Yetkileri
Madde 26- Merkez Disiplin Kurulunun görev ve
yetkileri şunlardır:
1) Merkez Yönetim Kurulunun istemi üzerine, (Değişik:
17.09.2021) Sendika tüzüğüne, amaç ve ilkelerine aykırı hareket ettiği ileri
sürülen üyeleri hakkında soruşturma yapar, tüzük ve yönetmelikte belirtilen
disiplin cezalarını verir ve sonucunu gereği için Genel Merkez Yönetim kuruluna
bildirir. (Değişik: 17.09.2021)
2) Şube Disiplin Kurulu kararlarına karşı yapılan
itirazları karara bağlar.
3) Üyelikten çıkarma cezası verilmesini gerekli
gördüğü durumlarda ilgilinin üyeliğini Genel Merkez Genel Kurula kadar askıya
alarak kararını Genel Merkez Genel Kurula sunar.
4) Görev dönemine ilişkin raporunu hazırlayarak,
Genel Merkez Genel Kurulu’na sunar.
5) Merkez Disiplin Kurulu, Yönetim Kurulunun istemi
üzerine toplanır ve önüne gelen konuyu yönetmelik hükümlerini de dikkate alarak
en çok otuz (30) gün içinde sonuçlandırır. Merkez Disiplin Kurulu, önüne gelen
disiplin soruşturmasını otuz (30) gün içinde sonuçlandıramazsa, bu süreyi üç
defadan çok olmamak üzere, birer ay süreyle uzatabilir. (Değişik: 17.09.2021)
Şubelerin Oluşturulması ve Şube Organları
Madde 27- Sendika şubeleri, en az 400 üye ile
ve Genel Merkez Yönetim Kurulu kararı ile kurulur. Genel kurul kararı ile
kapatılabilir.
Şube Zorunlu Organları:
1.
a) Şube Genel Kurulu
2.
b) Şube Yönetim Kurulu
3.
c) Şube Denetleme Kurulu
4.
d) Şube Disiplin Kurulu
Şube Danışma Kurulu
Madde 28: Şube Danışma Kurulu: İlçe ve İşyeri temsilcilerinden oluşur.
Üç ayda bir toplanır. Tavsiye kararı alır. (Değişik: 02.06.2018)
Şube Genel Kurulu
Madde 29- Şube Genel Kurulu,
şubenin en yetkili karar organıdır. Şube Genel Kurulu, kadrosu şube bölgesinde
olan ve sendika ödenti kesintisi yapılan üyelerden oluşur. (Değişik:
02.06.2018)
Şube genel kurulunun toplanmasında uygulanacak usul
ve esaslar, çalışma biçimi Merkez Genel Kuruluna uyumlu olarak yönetmelikle
düzenlenir. (Değişik: 17.09.2021)
Olağan Şube Genel Kurulları, Genel Merkez Yönetim
Kurulunun belirleyeceği seçim takvimine uygun olarak, Genel Merkez Olağan Genel
Kurulundan en az iki ay önce toplanmak ve genel kurul sonuç bildiriminin bir
örneğini toplantının yapıldığı tarihi izleyen 15 (on beş) gün içinde Merkez
Yönetim Kuruluna ve mülki idare amirliğine bildirmek zorundadır. (Değişik:
02.06.2018)
Şube Genel Kurulunun Görev ve Yetkileri
Madde 30-Şube Genel Kurulu’nun görev ve yetkileri
şunlardır:
a) Şube Genel Kurul gündemini ve/veya sırasını
değiştirmek,
b) Bir önceki dönem şube yönetim, denetleme, disiplin
kurullarının çalışmalarının değerlendirilmesi ve aklanması,
c) Şube yönetim, denetleme, disiplin kurulu üyeleri
ile Merkez Genel Kurul delegelerini seçmek,
d) Yasa, mevzuat, tüzük, yönetmelikler, Şube Genel
Kurulu kararları ile verilmiş görevler ve başka bir organa bırakılmamış
konuları karara bağlamak.
Şube Yönetim Kurulu
Madde 31- Şube Yönetim Kurulu, Şube Genel Kurulu tarafından seçilen
veya ilk kuruluşta Merkez Yönetim Kurulunun yetkilendirdiği 7 (yedi) kişiden
oluşur. (Değişik: 28.09.2024) Asıl üye sayısı kadar da yedek üye seçilir.
Yönetim Kurulunda eksilme olursa en çok oy alan yedekten başlamak üzere asıl
kurul üyeliğine davet edilir. (Değişik: 02.06.2018)
Şube Yönetim Kurulu üyelerinin görev ve yetkileri ile çalışma
biçimleri ve işleyişleri Merkez Yönetim Kuruluna uyumlu olarak yönetmelik ile
belirlenir. (Değişik: 17.09.2021)
Şube Yönetim Kurulunun Görev ve
Yetkileri
Madde 32-Şube Yönetim Kurulu’nun görev ve yetkileri şunlardır:
a) Genel Kurul ve Merkez Yönetim Kurulu kararlarına,
yasalara, tüzüğe, yönetmeliklere göre şubeyi yönetmek ve kurumsal işleyişi
sağlamak.
b) Gelir-gider işlemlerini yapmak, bütçeyi hazırlamak
ve Şube Genel Kuruluna sunmak.
c) İşyeri temsilciliklerini oluşturmak ve kurumsal
işleyişlerini sağlamak. Varsa aksaklıkları gidermek için önlem almak.
d) Şube Genel Kurul çağrısı yapmak.
e) Şube başkanı basına ve kamuoyuna açıklama
yapabilir.
Şube Yönetim Kurulu üyeleri yukarıda sayılan görev ve
yetkileri aralarında iş bölümü yaparak yürütürler.
Şube Denetleme Kurulu
Madde 33-Şube Denetleme Kurulu, Şube üyeleri
arasından şube genel Kurulunca seçilen 3 asıl ve 3 yedek üyeden oluşur.
Merkez denetim kurulunun işleyişiyle ilgili usul ve
esaslar kıyasen şube denetim kurulu için de uygulanır.
Şube Denetleme Kurulunun Görev ve Yetkileri
Madde 34- Şube Denetleme Kurullarının oluşumu
ve çalışma ilkeleri, Merkez Denetleme Kuruluna uyumlu olarak yönetmelikle
düzenlenir. (Değişik: 17.09.2021)
Şube Disiplin Kurulu
Madde 35- Şube Disiplin Kurulu, Şube üyeleri
arasından şube genel Kurulunca seçilen 3 asıl ve 3 yedek üyeden oluşur.
(Değişik: 17.09.2021)
Şube Disiplin Kurulunun Görev ve Yetkileri
Madde 36- Şube Disiplin
Kurullarının oluşumu ve çalışma ilkeleri, Merkez Disiplin Kuruluna uyumlu
olarak yönetmelikle düzenlenir. (Değişik: 17.09.2021)
İl ve İlçe Temsilcilikleri
Madde 37- Merkez yönetim kurulunca, Şube ve
Temsilcilik olan yerlerde varsa görüş alarak İlçe Temsilciliği kurulur. Şube ve
Temsilcilik olmayan yerlerde Merkez Yönetim Kurulu kararı ile il ve ilçe
temsilcilikleri kurulabilir, şube ve il temsilcilikleri bünyesinde ise ilçe
temsilcilikleri kurulabilir. Kurulacak olan il ve ilçe temsilciliklerinin
işleyiş usul ve esasları konu ile ilgili yürürlüğe konulan yönetmelikte
gösterilir. (Değişik: 17.09.2021)
İşyeri Temsilciliği
Madde 38 – İşyeri Temsilciliği: Merkez yönetim
kurulunca, Şube ve temsilcilik olan yerlerde varsa görüş alarak işyeri
temsilcisi atanır, şube ve temsilcilik olmayan yerlerde merkez yönetim kurulu
kararı ile işyeri temsilcisi atanır. Atama tarihi itibariyle 1 ay içinde işyeri
temsilciliği seçimi yapılır. Seçilen kişi Genel Merkez Yönetim Kurulu onayı ile
görevine başlar. Seçim yapılamadığı durumlarda, işyerinde atanan iş yeri
temsilcisi görevine devam eder. İş yeri Temsilciliği, (Değişik: 17.09.2021)
sendikanın iş yerinde temsili ve üyelerin sendikal süreçlere katılması için
oluşturulan en önemli organı olup işleyiş usul ve esasları konu ile ilgili
yürürlüğe konulan yönetmelikte gösterilir. (Değişik: 17.09.2021)
DÖRDÜNCÜ
BÖLÜM – MALİ KONULAR
Sendikanın Gelirleri Madde
39- Sendikanın gelirleri şunlardır:
a) Üyelerin bordroya yansıyan damga vergisine tabi
brüt gelirleri toplamından Genel Kurulun belirleyeceği en az binde dört, en çok
otuzda bir oranında alınan üye ödentileri,
b) Mal varlığı gelirleri, mal varlığı değerlerinin
devir, temlik, kiralama ve satışlarından doğan gelirler;
c) Bağış ve yardımlar,
d) Yayın gelirleri,
e) Sosyal ve kültürel etkinliklerden elde edilen
gelirler,
f) Diğer gelirler.
Sendika gelirleri, elde edildiği tarihten itibaren beş gün
içinde bankaya yatırılır, sendikanın zorunlu giderleri için kasada en fazla on
asgari ücrete eşit (Değişik: 17.09.2021) TL.ye kadar nakit bulundurulabilir.
Şubelerden toplanan üye ödentilerinin %60’ı genel merkezde
kalır, %40’ı şubelere gönderilir. Sendikanın mali konularına ilişkin usul ve
esaslar ile harcamalara ilişkin konular yönetmelikle düzenlenir. (Değişik:
17.09.2021)
Ödentilerin Toplanması
Madde 40- Sendika üyelerinin ödeyeceği üyelik
ödentileri, üyeler tarafından doldurulan üyelik başvuru formuna ve işbu Tüzüğün
10. maddesinde belirtilen aylık ödenti tutarına göre kamu işverenince
aylığından kesilerek beş gün içinde Sendikamızın banka hesaplarına yatırılır. (Değişik:28.09.2024)
Sendikanın Giderleri
Madde 41- Sendika gelirleri yasa ve sair
mevzuat hükümleri saklı kalmak koşuluyla bu tüzükte yazan amaç ve ilkeler
doğrultusunda genel kurulca kabul edilen bütçeye göre merkez yönetim kurulunca
sarf edilir.
Gelir ve giderlerden genel kurula karşı merkez
yönetim kurulu sorumludur.
Şube ve temsilcilikler harcamalarını merkez yönetim
kurulunca gönderilen avanslardan karşılar ve harcama belgeleriyle her ay avans
mahsubu gerçekleştirilir.
Mali Yardımlar
Madde 42 – Sendika, üyelerinin sendikal görev
ilişkisinden ya da sendikal etkinliklerinden dolayı uğratıldıkları parasal
kayıpları karşılamak amacıyla parasal yardım yapabilir. Bu parasal yardım
konusu, yönetim kurulu kararı ile belirlenir. Üyenin kaybı daha sonra karşı
tarafça ödendiğinde, üye, Sendikanın yaptığı yardımı geri verir.
Ücret Ödeme Madde
43- Sendika, şube ve temsilciliklerde
çalıştırılacak yönetici ve diğer personelin mali ve sosyal hakları genel
kurulca kararlaştırılacak ilkeler ve verilecek yetki çerçevesinde merkez
yönetim kurulunca kararlaştırılır.
BEŞİNCİ
BÖLÜM –ÖDÜL VE CEZALAR
Ödüller
Madde 44- Mülga (18.05.2015)
Disiplin Cezaları
Madde 45- Sendika tüzüğünde yazan ilkelere,
yetkili organ kararlarına, demokratik toplum düzeninin gereklerine aykırı
hareket eden üyelere, fiilinin ağırlığına göre uyarma, kınama yöneticilik
görevinden el çektirme (Değişik: 17.09.2021) ve üyelikten çıkarma cezaları
verilebilir Disiplin soruşturması ve disiplin cezalarına ilişkin usul ve
esaslar yönetmelikte gösterilir. (Değişik: 17.09.2021)
Merkez, Şube ve temsilcilik organlarında görev
yapanlar hakkında merkez yönetim kurulunun konuyu merkez disiplin kuruluna
havale etmesiyle disiplin soruşturması açılabilir. Bunlar hakkında da
yukarıdaki hükümler uygulanır. Merkez Yönetim Kurulunun bir üyesi hakkında
disiplin kuruluna sevk kararını görüşeceği toplantıya ilgili üye davet edilmez.
Yokluğunda karar verilir. (Değişik: 17.09.2021)
ALTINCI
BÖLÜM – ÇEŞİTLİ VE SON HÜKÜMLER
Organlarda görev süresi
Madde 46- Mülga (18.05.2015)
Seçimlerde ve görevden almalarda uygulanacak esaslar
Madde 47– Mülga (18.05.2015)
Adaylarda Aranacak Şartlar
Madde 48- Merkez ve Şubelerin
zorunlu organlarında görev almak isteyen adaylarda aşağıda belirtilen şartlar
aranır:
Türk vatandaşı olmak,
Medeni hakları kullanmaya ehil ve hizmet kolunda
fiilen çalışıyor olmak,
Kamu Hizmetlerinden mahrum edilmemiş olmak,
Zimmet, ihtilas, irtikap, rüşvet, dolandırıcılık,
hırsızlık, sahtecilik, inancı kötüye kullanma, dolanlı iflas gibi yüz kızartıcı
suçlar ile istimal ve istihlak kaçakçılığı dışında kalan kaçakçılık suçlarından
biriyle veya herhangi bir suçtan dolayı taksirli suçlar hariç toplam bir yıl
veya daha fazla hapis cezasına hüküm giymemiş bulunmak.
Organlara Seçilenlerin Güvenceleri
Madde 49- Mülga (18.05.2015)
Birleşmeyecek Görevler
Madde 50– Merkez, şube ve temsilcilik
organlarından yalnızca birisinde görev alınabilir. Yedek üyelik ve üst kuruluş
temsilciliği veya yöneticiliği istisnadır. Sendikada bir görevi varken başka
bir göreve seçilen kişinin önceki görevi kendiliğinden sona erer.
Mal Beyanı
Madde 51- Sendika yöneticilerinin
tümü kamu görevlisi olduklarından, işyerlerine verilen mal beyanları
yeterlidir.
Adli ve idari Takibata Uğrama
Madde 52– Sendika üyelerinin sendikal haklar
mücadelesi nedeniyle adli veya idari takibata uğraması durumunda merkez yönetim
kurulu tarafından sendikanın olanakları çerçevesinde her türlü tedbir alınır ve
her türlü yardım yapılır.
Zorunlu Organlarda Görev Alanlar
Madde 53– Mülga (18.05.2015)
Yönetmelikle Düzenleme
Madde 54- Sendikanın ihtiyaç duyacağı
yönetmelikler merkez yönetim kurulunca hazırlanıp, üst hukuk normlarına uygun
hazırlanır, hazırlanan yönetmelik öncelikle başkanlar kurulunda görüşüldükten
sonra yürürlüğe konulur, uygulanır, mevzuatla çeliştiği durumlarda değiştirilir
ve yürürlüğe konulan yönetmelikler ilk genel kurulda Genel kurulun bilgisine
sunulur. (Değişik: 17.09.2021)
Denetim, Kapsam ve Mahiyeti
Madde 55- Mülga (18.05.2015)
Tüzük Değişikliği
Madde 56- Tüzük değişikliği için
karar yeter sayısı üye veya delege tam sayısının salt çoğunluğudur. (Değişik:
02.06.2018)
Tutulacak Defter, Dosya ve Kayıtlar
Madde 57- Sendika aşağıda yazılı
defter, dosya ve kayıtları tutar ve fişleri düzenler:
a) Üye kayıt defteri,
b) Sendika üye kayıt fişi dosyası ve bu konudaki
bilgisayar kayıtları,
c) Üyelikten ayrılanlar dosyası, çıkış bildirim
formları,
d) Genel Kurul, Yönetim Kurulu, Denetleme Kurulu,
Disiplin Kurulu ve Başkanlar Kurulu kararlarının numara ve tarih sırası ile
yazılacağı karar defterleri,
e) Gelen ve giden evrak kayıt defterleri ile zimmet
defteri,
f) Gelen evrakın aslının, giden evrakın suretlerinin
saklanacağı gelen ve giden evrak dosyaları,
g) Ödenti, yevmiye, envanter defterleri ile Defter-i
Kebir,
h) Gelir makbuzları ve bunların zimmet kayıt defteri
ile giden evrakı ve bunların saklanacağı dosyalar,
ı) Kasa defteri,
i) Demirbaş eşya kayıt defteri.
Sendika tutmakla yükümlü olduğu defter ve kayıtlar dışında,
yardımcı defterler de tutabilir.
Şubeler de (d), (e) ve (f) fıkrasındaki kayıtları tutmak
zorundadırlar.
Profesyonel Çalışma, Uzman Personel ve Danışman
Madde 58- Sendika merkez ve taşra
birimlerine bağlı olarak örgütlenme, hukuk, araştırma, çeviri, basın-yayın,
sendikal eğitim ve benzeri alanlarda bürolar kurabilir, buralarda sürekli ve
geçici olarak profesyonel çalışma koşullarında uzman kişiler ve danışman çalıştırabilir.
Çalışma Ekipleri Oluşturma
Madde 59- Sendika; merkez ve taşra
birimlerinin çalışmalarına katılmak, onları desteklemek, sorunları ve çözüm
yollarını demokratik yollardan ortaya koymak amacıyla, üyelerden geçici ve
sürekli olarak çalışma ekipleri kurabilir, üyelerden ya da başkalarından
danışma kurulları oluşturabilir.
Yetkilendirme Madde 60- Mülga
(18.05.2015)
Fesih, İnfisah, Kapatma Hallerinde Yapılacak İşlemler
Madde 61- Fesih, birleşme,
katılma, üst kuruluşun veya uluslararası kuruluşun kurucusu olma, üst
kuruluşlara üyelik ve üyelikten çekilme ve kapatma hallerinde Merkez Genel
Kurulu delege sayısının 2/3’ünün katılımıyla toplanır. Bu gibi durumlarda karar
yeter sayısı, üye veya delege tam sayısının salt çoğunluğudur.
Fesih, infisah ve kapatma hallerinde sendikanın para
ve mal varlığı üyesi olduğu konfederasyona devredilir. (Değişik 02.06.2018)
Demirbaş Eşyanın Kayıt, Devir, Satış ve Terkini
Madde 62-Sendika veya şubeler adına satın alınacak
demirbaş eşyanın kayıt, devir, satış ve terkini ile ilgili esas ve usuller
sendika Yönetim Kurulunca çıkarılacak yönetmelikle belirlenir.
Geçici Madde 1 – Bu maddenin yürürlüğe
girdiği tarihten sonra yapılacak olan ilk olağan genel merkez genel kurul
toplantısından önce şube genel kurulları, Tüzüğün 29. Maddesi kapsamında Merkez
Yönetim Kurulunun belirleyeceği seçim takvimine göre seçimli (organ ve delege)
olağan genel kurullarını yaparlar. Bu madde gereğince yapılacak olan şube genel
kurul toplantıları, şube genel kurullarının bir önceki genel kurul tarihlerine
bakılmaksızın, olağan genel kurul toplantısı olarak kabul edilir ve şubelerin
bir sonraki genel kurulları, bu tarihe göre belirlenir. (Ek:28.09.2024)
Yürürlük Tarihi
Madde 63-Bu tüzük, 14/10/2010 tarihinde yürürlüğe
girer.
Madde 63-Bu tüzük, 18/05/2015 tarihinde yürürlüğe
girer.
Madde 63- Bu tüzük, 03.06.2018 tarihinde yürürlüğe
girer.
Madde 64- Bu tüzük, 17.09.2021 tarihinde yürürlüğe
girer.
Madde 64- Bu tüzük, 28.09.2024 tarihinde yürürlüğe
girer.
Yürütme Yetkisi Madde 65- Bu
tüzüğü, Genel Sağlık-İş Genel Kurulu adına Merkez Yönetim Kurulu yürütür.