YÖNETMELİK
DEĞİŞİKLİĞİ, “YİNE” AİLE HEKİMLİĞİ SİSTEMİNDEKİ TÜM SAĞLIK EMEKÇİLERİNİN
ALEYHİNE OLMUŞTUR.
YÖNETMELİK
DEĞİŞİKLİĞİNİN “TAMAMINA KARŞI” DANIŞTAY’DA DAVA YOLUNA GİDİYORUZ!
“Aile Hekimliği Sözleşme ve Ödeme Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına
Dair Yönetmelik”, 05.09.2025 tarih ve 10375 sayılı Cumhurbaşkanlığı kararı ile 06.09.2025
tarih ve 33009 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanarak yürürlüğe girmiştir.
Söz konusu Yönetmelik değişikliği incelendiğinde, bu Yönetmelik
değişikliği ile üzerinde değişiklik yapılan düzenlemelerin, daha önce
Sendikamızca, Danıştay 2. Dairesi’nde dava konusu yapılan
· 10.07.2025 tarih ve 32952 sayılı Resmi Gazete'de
yayımlanarak yürürlüğe giren,
·
30.10.2024 tarih
ve 32707 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanarak yürürlüğe giren,
·
29.07.2023
tarih ve 32263 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanarak yürürlüğe giren,
“Aile Hekimliği Sözleşme ve Ödeme Yönetmeliğinde
Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik” metinlerindeki değişikliklerin
yapıldığı düzenlemelerle neredeyse aynı olduğu görülmüştür. Şöyle ki;
1-) Aile Hekimliği Sözleşme ve Ödeme Yönetmeliği’nin 6.
maddesinin 3. fıkrasında yer alan “Vali
sözleşme yapma yetkisini il sağlık müdürüne devredebilir.” şeklindeki
düzenlemenin YÜRÜTMESİNİN DURDURULMASI, TARAFIMIZCA AÇILAN DAVA İLE
SAĞLANMIŞKEN, son yapılan değişiklikle benzer
şekilde “Vali sözleşme yapma yetkisini Bakanlığın onayı ile il sağlık
müdürüne devredebilir.” düzenlemesi yeniden getirilmiştir.
2-) Aile hekimi
ve aile sağlığı çalışanlarının sözleşme yenilenme kriterleri, hukuka ve usule
aykırı bir şekilde, Yönetmeliğe eklenen “EK-5 AİLE
HEKİMİ VE AİLE SAĞLIĞI ÇALIŞANLARININ SÖZLEŞMELERİNİN YENİLENMESİNE ESAS PUANA
İLİŞKİN GÖSTERGE, GÖSTERGE DEĞER ARALIKLARI VE PUAN TABLOSU” içeriğindeki
kriterlere bağlanmıştır.
3-) Görevi
başında bulunmasında sakınca görülen aile hekimleri ve aile sağlığı
çalışanlarının görevden uzaklaştırılmasında süre uzatılmasına dair “İhtiyaç
halinde ve gerekmesi durumunda bu süre bir defaya mahsus olmak üzere üç ay daha
uzatılabilir.” şeklindeki düzenlemenin yürütmesinin durdurulmasına rağmen “Bir
ceza kovuşturması icabından olduğu takdirde bu süre bir defaya mahsus olmak
üzere iki ay daha uzatılabilir.” şeklinde bir düzenleme getirilmiştir.
4-) Yönetmeliğin
18/2-a maddesinin 1 numaralı alt bendinin ikinci cümlesi, “Ancak son on iki
ayda birime müracaat etmeyen nüfus grupları için belirtilen katsayının yarısı
esas alınır.” şeklinde iken, “Ancak son on iki ayda birimden sağlık
hizmeti almamış nüfus grupları için belirtilen katsayının yarısı esas
alınır.” şeklini almıştır.
5-) Yönetmeliğin
18/2-a maddesinin 5 numaralı alt bendinin üçüncü cümlesi, “Hesaplanan ara
puan aylık tutulması gereken nöbet hizmetlerinin ücretini de içerdiğinden aylık
nöbet hizmetlerinin 96 saatten az olmamak kaydıyla 5 nöbet olması halinde
uygulanır. Aylık nöbet tutulmayan her 8 saat için 1,65 katsayısı %8 azaltılarak
ara puana ulaşılır.” şeklini almıştır.
6-) Yönetmeliğin
18/2-a maddesinin 12 numaralı alt bendinin (iv) ayrımı, “iv) Aile
hekimliği birimi hizmetlerinden Bakanlıkça belirlenen memnuniyet kriterleri
çerçevesinde vatandaşlar tarafından yapılan değerlendirmelerin il oranının veya
Türkiye oranının üzerinde olması halinde tavan ücretin % 6,3’ü”; (v) ayrımı
ise, “v) Toplum sağlığını koruma üzere bilimsel kılavuzlar çerçevesinde
akılcı ilaç uygulamalarının aile hekimlerince kullanım oranının il oranının
veya Türkiye oranının ya da bir önceki yılın aynı ayının kendisine ait oranının
veya Ekonomik Kalkınma ve İşbirliği Örgütü ortalamalarının % 30’undan fazla
olmamak üzere Bakanlıkça belirlenen hedefin altında olması halinde tavan
ücretin % 6,3’ü” halini almıştır.
7-) Yönetmeliğin
18/2-a maddesinin YÜRÜTMESİ DURDURULAN 16 numaralı alt bendi, “(12) numaralı alt bendin (v) ayrımına
göre yapılacak teşvik ödemesinde; antibiyotik başta olmak üzere
anti-enflamatuar, PPI gibi ilaç gruplarının yanı sıra yıllık, dönemlik, birim
türü ve/veya bölgesel hedefler ve ödeme ağırlıkları Bakanlıkça belirlenir.” şeklinde iken, “(12) numaralı alt
bendin (v) ayrımına göre yapılacak teşvik ödemesinde; akılcı ilaç uygulamalarına yönelik olarak antibiyotik anti-
enflamatuar, PPI gibi ilaç gruplarının yanı sıra yıllık, dönemlik, birim türü
ve/veya bölgesel hedefler ve ödeme ağırlıkları Bakanlıkça belirlenir.”
şeklinde düzenleme yapılmıştır.
8-) Yönetmeliğin
18/2-c maddesinin 1 numaralı alt bendinin birinci cümlesi “Sözleşmeyle
çalıştırılan aile hekimine, hizmet verdiği merkezin kira, elektrik, su, yakıt,
telefon, internet, bilgi-işlem, temizlik, büro malzemeleri, küçük onarım,
danışmanlık, sekretarya, iş sağlığı ve güvenliği hizmetleri ve tıbbi sarf
malzemeleri gibi Bakanlıkça belirlenecek asgari fiziki ve teknik şartların
devamına yönelik giderleri için her ay tavan ücretin % 50’sinin, Türkiye
İstatistik Kurumu tarafından yayımlanan illerin satın alma gücü paritesi puanı
ile çarpımı sonucuna göre bulunacak tutarda ödeme yapılır. Aile hekimliği
pozisyonunun, sözleşmeli aile hekimi bulunmaması nedeniyle boş olması
durumunda, bu ödeme müdürlüğün döner sermayesine aktarılır ve birimin giderleri
fatura ve benzeri belgeler ile yönetim karar defterinin ibrazı üzerine
müdürlüğün döner sermayesinden karşılanır.” şeklinde iken, bu düzenleme
içerisine “çalıştırdığı işçi statüsündeki personelin kıdem ve ihbar
tazminatı dahil ücret, fazla mesai alacağı gibi tüm işçilik alacakları ile bu
personele ilişkin iş sağlığı ve güvenliği hizmetleri” şeklinde eklenen
ibare ile ödemelerin harcama kalemleri genişletilmiştir.
9-) Yönetmeliğin
21/2-a maddesinin 1 numaralı alt bendinin ikinci cümlesi, “Ancak son on iki ayda birime müracaat
etmeyen nüfus grupları için belirtilen katsayının yarısı esas alınır.”
şeklinde iken, “Ancak son on iki ayda birimden sağlık hizmeti
almamış nüfus grupları için belirtilen katsayının yarısı esas alınır.”
şeklini almıştır.
10-) Yönetmeliğin
21/2-a maddesinin 5 numaralı alt bendinin üçüncü cümlesi, “Hesaplanan ara
puan aylık tutulması gereken nöbet hizmetlerinin ücretini de içerdiğinden aylık
nöbet hizmetlerinin 96 saatten az olmamak kaydıyla 5 nöbet olması halinde
uygulanır. Aylık nöbet tutulmayan her 8 saat için 1,65 katsayısı %8 azaltılarak
ara puana ulaşılır.” Şeklini almıştır.
11-) Yönetmeliğin
21/2-a maddesinin 12 numaralı alt bendinin (iv) ayrımı, “Aile hekimliği
birimi hizmetlerinden Bakanlıkça belirlenen memnuniyet kriterleri çerçevesinde
vatandaşlar tarafından yapılan değerlendirilmelerin il oranının veya Türkiye
oranının üzerinde olması halinde tavan ücretin % 0,5’i, oranında teşvik ödemesi
yapılır.” halini almıştır.
12-) Hukuka ve
yasaya uygun hiçbir kriter içermeyen “EK-5 AİLE HEKİMİ VE AİLE SAĞLIĞI
ÇALIŞANLARININ SÖZLEŞMELERİNİN YENİLENMESİNE ESAS PUANA İLİŞKİN GÖSTERGE,
GÖSTERGE DEĞER ARALIKLARI VE PUAN TABLOSU” Yönetmeliğe eklenmiştir.
Görüldüğü üzere; söz konusu değişiklikler, sahanın ihtiyaçlarını
karşılamaktan, sorunlarını gidermekten uzak olduğu gibi SÜREKLİ OLARAK Yönetmeliğin aynı düzenlemeleri üzerinde, SON 2 YILDA 4 KEZ DEĞİŞİKLİK
YAPILMIŞTIR. Genel Sağlık-İş
olarak, bu hukuka aykırı düzenlemelerin TAMAMINA KARŞI dava açtık ve açmaya da devam edeceğiz.
Belirtilen nedenlerle, 06.09.2025 tarih ve 33009 sayılı Resmi Gazete’de
yayımlanan Yönetmeliğin TAMAMINA KARŞI Danıştay’da dava açtık. Sahanın ihtiyaçlarını
karşılamaktan ziyade yaptıkları her değişiklikle aile hekimliği sistemindeki
tüm sağlık emekçilerini daha fazla mağdur edenlere sesleniyoruz:
ELİNİZİ, AİLE HEKİMLİĞİ SİSTEMİNDEKİ SAĞLIK EMEKÇİLERİNİN ÜZERİNDEN ÇEKİN!