Ü
Y
E
L
İ
K

YÖNETMELİK DEĞİŞİKLİĞİNİN “TAMAMINA KARŞI” DANIŞTAY’DA DAVA YOLUNA GİDİYORUZ!

YÖNETMELİK DEĞİŞİKLİĞİNİN “TAMAMINA KARŞI” DANIŞTAY’DA DAVA YOLUNA GİDİYORUZ! YÖNETMELİK DEĞİŞİKLİĞİNİN “TAMAMINA KARŞI” DANIŞTAY’DA DAVA YOLUNA GİDİYORUZ!

YÖNETMELİK DEĞİŞİKLİĞİ, “YİNE” AİLE HEKİMLİĞİ SİSTEMİNDEKİ TÜM SAĞLIK EMEKÇİLERİNİN ALEYHİNE OLMUŞTUR.

 

YÖNETMELİK DEĞİŞİKLİĞİNİN “TAMAMINA KARŞI” DANIŞTAY’DA DAVA YOLUNA GİDİYORUZ!

 

 

“Aile Hekimliği Sözleşme ve Ödeme Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik”, 05.09.2025 tarih ve 10375 sayılı Cumhurbaşkanlığı kararı ile 06.09.2025 tarih ve 33009 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanarak yürürlüğe girmiştir.

 

Söz konusu Yönetmelik değişikliği incelendiğinde, bu Yönetmelik değişikliği ile üzerinde değişiklik yapılan düzenlemelerin, daha önce Sendikamızca, Danıştay 2. Dairesi’nde dava konusu yapılan

 

·       10.07.2025 tarih ve 32952 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanarak yürürlüğe giren,

·       30.10.2024 tarih ve 32707 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanarak yürürlüğe giren,

·       29.07.2023 tarih ve 32263 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanarak yürürlüğe giren,

 

“Aile Hekimliği Sözleşme ve Ödeme Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik” metinlerindeki değişikliklerin yapıldığı düzenlemelerle neredeyse aynı olduğu görülmüştür. Şöyle ki;

 

1-) Aile Hekimliği Sözleşme ve Ödeme Yönetmeliği’nin 6. maddesinin 3. fıkrasında yer alan “Vali sözleşme yapma yetkisini il sağlık müdürüne devredebilir.” şeklindeki düzenlemenin YÜRÜTMESİNİN DURDURULMASI, TARAFIMIZCA AÇILAN DAVA İLE SAĞLANMIŞKEN, son yapılan değişiklikle benzer şekilde “Vali sözleşme yapma yetkisini Bakanlığın onayı ile il sağlık müdürüne devredebilir.” düzenlemesi yeniden getirilmiştir.

 

2-) Aile hekimi ve aile sağlığı çalışanlarının sözleşme yenilenme kriterleri, hukuka ve usule aykırı bir şekilde, Yönetmeliğe eklenen “EK-5 AİLE HEKİMİ VE AİLE SAĞLIĞI ÇALIŞANLARININ SÖZLEŞMELERİNİN YENİLENMESİNE ESAS PUANA İLİŞKİN GÖSTERGE, GÖSTERGE DEĞER ARALIKLARI VE PUAN TABLOSU” içeriğindeki kriterlere bağlanmıştır.

 

3-) Görevi başında bulunmasında sakınca görülen aile hekimleri ve aile sağlığı çalışanlarının görevden uzaklaştırılmasında süre uzatılmasına dair “İhtiyaç halinde ve gerekmesi durumunda bu süre bir defaya mahsus olmak üzere üç ay daha uzatılabilir.” şeklindeki düzenlemenin yürütmesinin durdurulmasına rağmen “Bir ceza kovuşturması icabından olduğu takdirde bu süre bir defaya mahsus olmak üzere iki ay daha uzatılabilir.” şeklinde bir düzenleme getirilmiştir.

 

4-) Yönetmeliğin 18/2-a maddesinin 1 numaralı alt bendinin ikinci cümlesi, “Ancak son on iki ayda birime müracaat etmeyen nüfus grupları için belirtilen katsayının yarısı esas alınır.” şeklinde iken, “Ancak son on iki ayda birimden sağlık hizmeti almamış nüfus grupları için belirtilen katsayının yarısı esas alınır.” şeklini almıştır.

 

5-) Yönetmeliğin 18/2-a maddesinin 5 numaralı alt bendinin üçüncü cümlesi, “Hesaplanan ara puan aylık tutulması gereken nöbet hizmetlerinin ücretini de içerdiğinden aylık nöbet hizmetlerinin 96 saatten az olmamak kaydıyla 5 nöbet olması halinde uygulanır. Aylık nöbet tutulmayan her 8 saat için 1,65 katsayısı %8 azaltılarak ara puana ulaşılır.” şeklini almıştır.

 

6-) Yönetmeliğin 18/2-a maddesinin 12 numaralı alt bendinin (iv) ayrımı, “iv) Aile hekimliği birimi hizmetlerinden Bakanlıkça belirlenen memnuniyet kriterleri çerçevesinde vatandaşlar tarafından yapılan değerlendirmelerin il oranının veya Türkiye oranının üzerinde olması halinde tavan ücretin % 6,3’ü”; (v) ayrımı ise, “v) Toplum sağlığını koruma üzere bilimsel kılavuzlar çerçevesinde akılcı ilaç uygulamalarının aile hekimlerince kullanım oranının il oranının veya Türkiye oranının ya da bir önceki yılın aynı ayının kendisine ait oranının veya Ekonomik Kalkınma ve İşbirliği Örgütü ortalamalarının % 30’undan fazla olmamak üzere Bakanlıkça belirlenen hedefin altında olması halinde tavan ücretin % 6,3’ü” halini almıştır.

 

7-) Yönetmeliğin 18/2-a maddesinin YÜRÜTMESİ DURDURULAN 16 numaralı alt bendi,(12) numaralı alt bendin (v) ayrımına göre yapılacak teşvik ödemesinde; antibiyotik başta olmak üzere anti-enflamatuar, PPI gibi ilaç gruplarının yanı sıra yıllık, dönemlik, birim türü ve/veya bölgesel hedefler ve ödeme ağırlıkları Bakanlıkça belirlenir.” şeklinde iken, “(12) numaralı alt bendin (v) ayrımına göre yapılacak teşvik ödemesinde; akılcı ilaç uygulamalarına yönelik olarak antibiyotik anti- enflamatuar, PPI gibi ilaç gruplarının yanı sıra yıllık, dönemlik, birim türü ve/veya bölgesel hedefler ve ödeme ağırlıkları Bakanlıkça belirlenir.” şeklinde düzenleme yapılmıştır.

 

8-) Yönetmeliğin 18/2-c maddesinin 1 numaralı alt bendinin birinci cümlesi “Sözleşmeyle çalıştırılan aile hekimine, hizmet verdiği merkezin kira, elektrik, su, yakıt, telefon, internet, bilgi-işlem, temizlik, büro malzemeleri, küçük onarım, danışmanlık, sekretarya, iş sağlığı ve güvenliği hizmetleri ve tıbbi sarf malzemeleri gibi Bakanlıkça belirlenecek asgari fiziki ve teknik şartların devamına yönelik giderleri için her ay tavan ücretin % 50’sinin, Türkiye İstatistik Kurumu tarafından yayımlanan illerin satın alma gücü paritesi puanı ile çarpımı sonucuna göre bulunacak tutarda ödeme yapılır. Aile hekimliği pozisyonunun, sözleşmeli aile hekimi bulunmaması nedeniyle boş olması durumunda, bu ödeme müdürlüğün döner sermayesine aktarılır ve birimin giderleri fatura ve benzeri belgeler ile yönetim karar defterinin ibrazı üzerine müdürlüğün döner sermayesinden karşılanır.” şeklinde iken, bu düzenleme içerisine “çalıştırdığı işçi statüsündeki personelin kıdem ve ihbar tazminatı dahil ücret, fazla mesai alacağı gibi tüm işçilik alacakları ile bu personele ilişkin iş sağlığı ve güvenliği hizmetleri” şeklinde eklenen ibare ile ödemelerin harcama kalemleri genişletilmiştir.

 

9-) Yönetmeliğin 21/2-a maddesinin 1 numaralı alt bendinin ikinci cümlesi, Ancak son on iki ayda birime müracaat etmeyen nüfus grupları için belirtilen katsayının yarısı esas alınır. şeklinde iken, “Ancak son on iki ayda birimden sağlık hizmeti almamış nüfus grupları için belirtilen katsayının yarısı esas alınır.” şeklini almıştır.

 

10-) Yönetmeliğin 21/2-a maddesinin 5 numaralı alt bendinin üçüncü cümlesi, “Hesaplanan ara puan aylık tutulması gereken nöbet hizmetlerinin ücretini de içerdiğinden aylık nöbet hizmetlerinin 96 saatten az olmamak kaydıyla 5 nöbet olması halinde uygulanır. Aylık nöbet tutulmayan her 8 saat için 1,65 katsayısı %8 azaltılarak ara puana ulaşılır.” Şeklini almıştır.

 

11-) Yönetmeliğin 21/2-a maddesinin 12 numaralı alt bendinin (iv) ayrımı, “Aile hekimliği birimi hizmetlerinden Bakanlıkça belirlenen memnuniyet kriterleri çerçevesinde vatandaşlar tarafından yapılan değerlendirilmelerin il oranının veya Türkiye oranının üzerinde olması halinde tavan ücretin % 0,5’i, oranında teşvik ödemesi yapılır.” halini almıştır.

 

12-) Hukuka ve yasaya uygun hiçbir kriter içermeyen “EK-5 AİLE HEKİMİ VE AİLE SAĞLIĞI ÇALIŞANLARININ SÖZLEŞMELERİNİN YENİLENMESİNE ESAS PUANA İLİŞKİN GÖSTERGE, GÖSTERGE DEĞER ARALIKLARI VE PUAN TABLOSU” Yönetmeliğe eklenmiştir.

 

Görüldüğü üzere; söz konusu değişiklikler, sahanın ihtiyaçlarını karşılamaktan, sorunlarını gidermekten uzak olduğu gibi SÜREKLİ OLARAK Yönetmeliğin aynı düzenlemeleri üzerinde, SON 2 YILDA 4 KEZ DEĞİŞİKLİK YAPILMIŞTIR. Genel Sağlık-İş olarak, bu hukuka aykırı düzenlemelerin TAMAMINA KARŞI dava açtık ve açmaya da devam edeceğiz.

 

Belirtilen nedenlerle, 06.09.2025 tarih ve 33009 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan Yönetmeliğin TAMAMINA KARŞI Danıştay’da dava açtık. Sahanın ihtiyaçlarını karşılamaktan ziyade yaptıkları her değişiklikle aile hekimliği sistemindeki tüm sağlık emekçilerini daha fazla mağdur edenlere sesleniyoruz:

ELİNİZİ, AİLE HEKİMLİĞİ SİSTEMİNDEKİ SAĞLIK EMEKÇİLERİNİN ÜZERİNDEN ÇEKİN!