Sağlık
Bakanlığı tarafından yayımlanan 30.05.2025 tarihli, Aile Hekimliği Tarama ve
Takip Katsayısına İlişkin Yönerge ve HYP Tarama ve Takip Kılavuzu konulu yazısı
ile HYP Kılavuzu yayımlanmış; Kılavuz ve Yönerge 01.06.2025 tarihinde yürürlüğe
girmiştir.
Söz
konusu düzenlemeler uyarınca aile sağlığı çalışanları, sisteme kendileri adına
giriş yapmak kaydıyla HYP takipleri ücretlerine yansıyacaktır. Yeni düzenlemeye
göre aile sağlığı çalışanları için vital bulgular ve çok yönlü yaşlı sağlığı
değerlendirmesi kriterleri belirlenmiş; aile sağlığı çalışanlarının HYP
kapsamında bu iki kriter doğrultusunda HYP katsayısından yararlanacakları
belirtilmiştir.
Aile
sağlığı çalışanları için vital bulgular ve yaşlı sağlığı değerlendirmesinde
katsayıların belirlenmesinde başarı oranları asgari %50, azami %90 olarak
belirlenmiştir. Buna göre vital bulgular için asgari başarı oranının altında kalınması
halinde 0,93 katsayısı, asgari başarı oranının sağlanması halinde katsayı 1,
azami başarı oranının sağlanması halinde ise 1,06 olarak uygulanacaktır. Çok
yönlü yaşlı sağlığı değerlendirmesinde ise asgari başarı oranının altında
kalınması halinde 0,97, asgari başarı oranı için 1 ve azami başarı oranı için
1,13 katsayı hesaplamada uygulanacaktır.
Kılavuzun
devamında hem aile hekimleri hem de aile sağlığı çalışanları için birinci
basamak sağlık tesislerinde çok yönlü yaşlı sağlığı değerlendirmesi ve izlemi
ile vital bulguların ölçülmesi, izlemi ile yaşam tarzı önerilerine ilişkin
hususlar da yer almıştır.
Bununla
birlikte Yönerge ile aile hekiminin maaşının hesaplanmasında aile hekimliği
biriminin tarama ve takip katsayısı esas alınacak; aile sağlığı çalışanı
içinse,
-
Aile sağlığı çalışanın
tarama ve takip katsayısının 1’den düşük olması halinde aile sağlığı
çalışanının tarama ve takip katsayısı esas alınacak ve bu durumda asgari başarı
oranının altında yer aldığı için aile sağlığı çalışanı ekonomik olarak zarara
uğramış olacaktır.
- Aile sağlığı çalışanın
tarama ve takip katsayısı 1 ve 1’den yüksek ancak görev yaptığı aile hekimliği
biriminin tarama ve takip katsayının %75’inden küçük olması durumunda aile
sağlığı çalışanının katsayısı esas alınacaktır.
- Aile sağlığı
çalışanının 1 ve 1’den yüksek olması, görev yaptığı aile hekimliği biriminin
tarama ve takip katsayısının %75’inden yüksek olması durumunda yüksek olan
katsayı esas alınacaktır.
Yönerge
uyarınca kayıtlı kişi sayısı azami sayıların üzerinde yer alan aile hekimliği
birimleri için katsayı ile tarama ve takip katsayısı tutuklu ve hükümlü kayıtlı
kişi sayısı 2000'in üzerinde olan aile hekimliği birimlerinde de başarı
oranının asgari başarı oranı üzerinde olması halinde aile hekimliği birimi ve
aile sağlığı çalışanı kriter katsayısı 1 olarak uygulanacak; tarama ve takip
katsayısı; tutuklu-hükümlü kayıtlı kişi sayısı 1700'ün üzerinde olan aile
hekimliği birimlerinde l,17647l'i, 1500-1700 arasında olan aile hekimliği
birimleri için ise 1,333334'ü geçemeyecektir.
Bu
kapsamda yayımlanan Kılavuz ve Yönerge ile asgari ve azami başarı oranları
arasında %40 civarında bir farklılık olmakla birlikte katsayı farkının ancak %6
olarak uygulanmasının ücretlerde çok anlamlı bir farklılık yaratmayacağı,
asgari ve azami düzeyde HYP’ye katılan aile sağlığı çalışanlarının hasta
yoğunluğu %40 kadar değişmekte iken ücretlerinin ancak %6 oranında farklılık
göstereceği; bu durumun da yine ancak aile sağlığı çalışanının görev yaptığı
aile hekimliği biriminin katsayısını aşması ve Yönerge ile düzenlenen bütün
sınırlamaların aşılması ve her anlamda azami başarı elde edilmesi halinde aile
sağlığı çalışanı lehine bir sonuç doğuracağı açıktır.
Hal
böyle olunca Bakanlık, yine aile sağlığı çalışanları lehine bir düzenleme
yapmamış; sistemin yükünü sağlık emekçilerine yüklemeye devam etmiş, buna
karşılık sağlık emekçilerinin ücretleri insanca yaşam ve çalışma koşullarının
çok uzağında kalmıştır. Zira mevcut düzenleme Bakanlığın sağlık emekçilerini
çok çalıştırıp ücretlerinde olabildiğince çok kesinti yapmanın bir devamı
niteliğindedir.
Bakanlığın
söz konusu düzenlemesi, sarı sendikalar tarafından bir kazanımmış gibi kamuoyuna
sunulsa da uygulamada sağlık emekçilerinin iş yükünü artırıp haklarını
tırpanlama araçlarından bir tanesidir. Yürürlüğe konan Yönerge ve Kılavuz ile
sağlık emekçilerinin insanüstü bir çaba ile çalışmaları beklenirken buna
karşılık ödenecek ücretler emekliliğe yansımamakta, insanca bir yaşam sunmamakta,
dolayısıyla sağlık emekçilerinin ne bugünlerine ne de yarınlarına ilişkin bir
çözüm vaat etmemektedir.
Genel
Sağlık-İş olarak tüm sağlık emekçileri için talebimiz en düşüğü yoksulluk
sınırından başlayacak, unvan, kademe ve derecesine göre artacak şekilde emekliliğe
yansıyan tek kalem maaş ödenmesi, performans adı altında emekçilerin haklarının
tırpanlanmasına son verilmesidir. Bu
doğrultuda sağlık emekçilerinin insanca yaşam ve çalışma koşullarına sahip
olabilmesi için mücadelemiz her alanda devam edecektir.