“AİLE HEKİMLİĞİ” SİSTEMİNİN ÖZÜNE AYKIRI YÖNETMELİK
DEĞİŞİKLİĞİNE KARŞI DANIŞTAY’DA DAVA AÇTIK
“Aile Hekimliği Sözleşme ve Ödeme
Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik”, 09.07.2025 tarih ve
10058 sayılı Cumhurbaşkanlığı kararı ile 10.07.2025 tarih ve 32952 sayılı Resmi
Gazete'de yayımlanarak yürürlüğe girmiştir.
Daha önce de, 29.10.2024 tarih ve 9073 sayılı
Cumhurbaşkanlığı kararı ile 30.10.2024 tarih ve 32707 sayılı Resmi Gazete'de
yayımlanarak yürürlüğe giren “Aile Hekimliği Sözleşme ve Ödeme Yönetmeliğinde
Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmeliğe” karşı da Sendikamızca dava açılmış
olup, söz konusu dava, Danıştay 2. Dairesi'nde devam etmektedir.
10.07.2025 tarihinde
yayımlanan Yönetmelik metni incelendiğinde, bu Yönetmeliğin, 30.10.2024 tarih
ve 32707 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanarak yürürlüğe giren Yönetmelik ile
benzer düzenlemeler üzerinde değişiklik yaptığı tespit edilmiştir. Bu nedenle,
hukuka ve yasaya aykırı olup, aile hekimliği sistemindeki tüm sağlık
emekçilerine zarar veren 10.07.2025 tarihinde yayımlanan Yönetmeliğin TAMAMININ iptali hususunda
Sendikamızca dava açılmıştır.
Dava açılan düzenlemeler şu
şekildedir:
1. Aile hekimlerine yapılacak
ödemeler için düzenlenen “Ancak son on iki ayda birime müracaat etmeyen
nüfus grupları için belirtilen katsayının yarısı esas alınır.” cümlesindeki “on iki ayda” ibaresi,
2. Aile hekimlerine yapılacak
ödemeler için düzenlenen “Bu süre, daha sık hizmet sunumu gereken sağlık
programları kapsamındaki nüfus grupları için on iki aydan fazla olmamak üzere
bakanlıkça belirlenir.” cümlesinin tamamı,
3. Aile hekimlerine yapılacak
ödemeler için düzenlenen “Ancak kayıtlı kişi sayısı 3500’ü aşan ve hesaplanan
ara puanı 3000’den az olan normal aile hekimliği birimlerinde, azami 3000 ara
puana ulaşana kadar kayıtlı kişiler hesaplamaya dahil edilir.” cümlesinin tamamı,
4. Aile hekimlerine yapılacak
ödemeler için düzenlenen “bu bendin (3)
numaralı alt bendinin ikinci cümlesi kapsamı hariç” ibaresinin tamamı,
5. Aile hekimlerine yapılacak
ödemeler için düzenlenen “il oranının” ibaresinden sonra gelmek üzere "veya Türkiye oranının" ibaresinin ve “il oranının”
ibaresinden sonra gelmek üzere “veya Türkiye
oranının ya da bir önceki yılın aynı ayının kendisine ait oranının veya
Ekonomik Kalkınma ve İşbirliği Örgütü ortalamalarının % 30'undan fazla olmamak
üzere Bakanlıkça belirlenen hedefin" ibaresi eklenmiş...” ibaresinin tamamı,
6. Aile hekimlerine yapılacak
ödemeler için düzenlenen asıl Yönetmeliğin 18/2-a maddesinin 13. ve 14. alt
bentlerinde yapılan değişikliklerin tamamı (matematik formülleriyle birlikte),
7. Geçici aile hekimlerine
ödenmek üzere döner sermaye emanet hesabına aktarılan tutarlardan varsa geçici
görevlendirildiği günlere ilişkin döner sermayeden yapılan taban ve teşvik ek
ödemelerinin mahsup edilmesine dair düzenleme,
8. Aile sağlığı çalışanlarına
yapılacak ödemeler için düzenlenen “Ancak son on iki
ayda
birime müracaat etmeyen nüfus grupları için belirtilen katsayının yarısı esas
alınır.” cümlesindeki “on iki ayda” ibaresi,
9. Aile sağlığı çalışanlarına
yapılacak ödemeler için düzenlenen “Bu süre, daha sık hizmet sunumu gereken sağlık
programları kapsamındaki nüfus grupları için on iki aydan fazla olmamak üzere
bakanlıkça belirlenir.” cümlesinin tamamı,
10. Aile sağlığı çalışanlarına
yapılacak ödemeler için düzenlenen “Ancak kayıtlı kişi sayısı 3500’ü aşan ve hesaplanan
ara puanı 3000’den az olan normal aile hekimliği birimlerinde, azami 3000 ara
puana ulaşana kadar kayıtlı kişiler hesaplamaya dahil edilir.” cümlesinin tamamı,
11. Aile sağlığı çalışanlarına
yapılacak ödemelerde kriter olarak düzenlenen “96
saatten az olmaması kaydıyla 5 nöbet” ibaresinin tamamı,
12. Aile sağlığı çalışanlarına
yapılacak ödemeler için düzenlenen “bu bendin (3)
numaralı alt bendinin ikinci cümlesi kapsamı hariç” ibaresinin tamamı,
13. Aile sağlığı çalışanlarına
yapılacak ödemeler için düzenlenen asıl Yönetmeliğin 21/2-a maddesinin “12
numaralı alt bendinin (i) ayrımının (a.) alt ayrımında yer alan "%2'si ila
% 4'ü" ibaresi "%3'ü ila % 6'sı" şeklinde, aynı ayrımın (b.) alt
ayrımında yer alan "% 4'ü" ibaresi "% 6'sı" şeklinde, aynı
alt bendin (ii) ayrımının (a.) alt ayrımında yer alan "% 1,5'i"
ibaresi "% 3'ü" şeklinde, aynı ayrımın (b.) alt ayrımında yer alan
"% 3'ü" ibaresi "% 6'sı" şeklinde değiştirilmiş, aynı alt
bendin (iv) ayrımına "il oranının" ibaresinden sonra gelmek üzere
"veya Türkiye oranının" ibaresi eklenmiş" şeklindeki değişikliklerin
tamamı (aile sağlığı çalışanlarının teşvik ödemesi alması yönündeki kısım
korunarak),
14. Aile sağlığı çalışanlarına
yapılacak ödemeler için düzenlenen asıl Yönetmeliğin 21/2-a maddesinin 13. ve
14. alt bentlerinde yapılan değişikliklerin tamamı (matematik formülleriyle birlikte),
15. Geçici aile sağlığı
çalışanlarına ödenmek üzere döner sermaye emanet hesabına aktarılan tutarlardan
varsa geçici görevlendirildiği günlere ilişkin döner sermayeden yapılan taban
ve teşvik ek ödemelerinin mahsup edilmesine
dair düzenleme,
16. Asıl Yönetmeliğe "(1) 18
inci maddenin ikinci fıkrasının (a) bendinin (1) numaralı alt bendinde yer alan
süreler ile 21 inci maddenin ikinci fıkrasının (a) bendinin (1) numaralı alt
bendinde yer alan sürelerin hesaplanmasında, bu maddeyi ihdas eden Yönetmelikle
yapılan değişiklikten önceki hükümler gereğince birime müracaat etmeyen nüfus
grupları için 1/11/2024 tarihinden itibaren
geçen altı aylık süre de dikkate alınır." şeklinde eklenen Geçici
Madde 2’nin tamamı,
17. "Bu
Yönetmeliğin;
a) 1 inci maddesinde Aile Hekimliği
Sözleşme ve Ödeme Yönetmeliğinin 18 inci maddesinin ikinci fıkrasının (a)
bendinin (1) numaralı alt bendinin ikinci cümlesinde yapılan değişiklik, 1/5/2025 tarihinden geçerli olmak üzere yayımı
tarihinde,
b) 3 üncü maddesinde Aile Hekimliği
Sözleşme ve Ödeme Yönetmeliğinin 21 inci maddesinin ikinci fıkrasının (a)
bendinin (1) numaralı alt bendinin ikinci cümlesinde yapılan değişiklik, 1/5/2025 tarihinden geçerli olmak üzere yayımı
tarihinde,
c) 6 ncı ve 7 nci maddeleri yayımı
tarihinde,
ç) Diğer hükümleri 1/8/2025 tarihinde,
yürürlüğe girer." şeklindeki düzenlemenin tamamı.
Genel Sağlık-İş tarafından açılan dava, yine en fazla düzenlemenin
iptali talebini içeren, mağduriyetleri en fazla giderebilecek, sağlık
emekçilerinin haklarını en fazla koruyan dava olmuştur. GENEL SAĞLIK-İŞ,
YİNE GERÇEK BİR HUKUK MÜCADELESİNİN NASIL OLMASI GEREKTİĞİNİ GÖSTERMİŞTİR. Açılan
davada, en kısa sürede alınacak emsal nitelikteki kararı siz sağlık emekçileri
ile paylaşmayı temenni ediyor; tüm sağlık emekçilerini, İLKLERİN SENDİKASI VE GERÇEK EMEK ÖRGÜTÜ OLAN Genel Sağlık-İş
çatısı altında toplanmaya davet ediyoruz.